Про викладання правознавства
у 2016/2017 н.р.
Сучасні освітні тенденції перед-
бачають зміщення акцентів у право-
вому навчанні школярів із накопичен-
ня знань до формування здатності
учнів самостійно здобувати, аналізу-
вати, тлумачити, переосмислювати,
інтерпретувати, оцінювати й засто-
совувати на практиці різноманітну
правову інформацію. Навчання учнів
правознавства має спрямовуватися
на формування в них системи клю-
чових і предметних компетентностей.
Правова предметна компетентність
виступає інтегрованою здатністю
учня реалізовувати на практиці пра-
вові знання, загальнонавчальні та
предметні вміння й навички, способи
діяльності, цінності й ставлення в
поведінкових моделях у правовому
контексті.
При викладанні правознавства
вчителю слід тримати в полі зору
притаманні українському суспільству
сучасні напрацювання в правовій
науці, динаміку суспільних відносин,
певний консерватизм національного
законодавства, результати активної
нормотворчої діяльності органів дер-
жавної влади.
У викладанні предметів «Право-
знавство. Практичний курс» у 9-му
класі, «Правознавство» в 10-му класі
(рівень стандарту) та в 10-11 кла-
сах (профільний рівень) необхідно
враховувати зміни в законодавстві
України, що відбулися протягом
поточного навчального року: «Про
внесення зміни до статті 15 Закону
України «Про військовий обов’язок
і військову службу» щодо призову
громадян України на строкову вій-
ськову службу (від 18.02.2016 р. №
1008-VIII), «Про внесення змін до
Цивільного процесуального кодексу
України щодо встановлення факту
народження або смерті особи на
тимчасово окупованій території
України» (від 04.02.2016 р. № 990-
VIII), «Про внесення змін до деяких
законів України щодо посилення
гарантій дотримання прав і свобод
внутрішньо переміщених осіб» (від
24.12.2015 р. № 921-VIII), «Про
державну службу» (від 10.12.2015
р., набуття чинності 01.05.2016 р.,
№ 889-VIII), «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України
щодо розширення повноважень
органів місцевого самоврядування
та оптимізації надання адміністра-
тивних послуг» (від 10.12.2015 р. №
888-VIII), «Про державну реєстрацію
юридичних осіб, фізичних осіб - під-
приємців та громадських формувань
(нова редакція, від 26.11.2015 р.
№ 835-VIII), «Про Державне бюро
розслідувань» (від 12.11.2015 р. №
794-VIII), «Про зовнішню трудову
міграцію» (від 05.11.2015 р. № 761-
VIII), «Про електронну комерцію»
(від 03.09.2015 р. № 675-VIII).
Крім цього, слід взяти до уваги
перспективні зміни до Конституції та
законів України, що перебувають на
розгляді у Верховній Раді України:
змін до Конституції України щодо де-
централізації влади та правосуддя,
проектів Трудового кодексу України,
законів України «Про освіту», «Про
професійну освіту», «Про службу в
органах місцевого самоврядування».
Навчально-методичне забезпе-
чення навчання учнів правознавства,
рекомендоване Міністерством освіти
і науки України, суттєвих змін не за-
знало. Чинними залишаються такі
програми: для 9-го класу – «Право-
знавство. Практичний курс» (35 год.)
зі змінами, внесеними у 2015 році,
для 10-го класу – «Правознавство»
(рівень стандарту) ( 35 год.); для
10-11-х профільних класів – «Право-
знавство» (профільний рівень) (105
год.) зі змінами, внесеними в 2016
році. Програми названих предметів
інваріантної частини навчальних
планів розміщені на офіційному сайті
Міністерства освіти і науки України
www.mon.gov.ua,видані окремими
брошурами та опубліковані у фахо-
вих виданнях.
Навчання дев’ятикласників пред-
мета «Правознавство. Практичний
курс» має на меті формування їхніх
особистісно значущих умінь і нави-
чок, а саме: користуватися джере-
лами права; володіти елементарною
правовою термінологією; зв’язно та
логічно викладати матеріал із мо-
рально-правових проблем; критично
мислити на правовому матеріалі,
аналізувати, синтезувати правову
інформацію.
Особливу увагу в навчанні учнів
практичного курсу правознавства
слід приділити формуванню фунда-
ментальних цінностей, що слугують
основою демократичної держави та
громадянського суспільства (права
і свободи людини, гідність людини,
верховенство права, справедливість,
народовладдя).
При організації навчання учнів
9-го класу правознавства в центрі
уваги вчителя мають перебувати
практичний і творчий складники
їхньої навчальної діяльності. Для
реалізації практико-орієнтувально-
го спрямування практичного курсу
вчителю слід широко застосовувати
в навчанні дев’ятикласників пізна-
вальні завдання, що формують і роз-
вивають їхні вміння й навички засто-
совувати здобуті теоретичні знання
на практиці. Це аналіз і розв’язання
правових ситуацій, складання юри-
дичних документів за зразком, аналіз
фрагментів нормативно-правових
актів, складання схем, логічних лан-
цюжків тощо. Навчання практичного
курсу правознавства має спрямову-
ватись також на задоволення потреб
учня, його особистісний розвиток.
Тому в арсеналі вчителя мають бути
й такі види навчальної діяльності
учнів як виконання проектів (інди-
відуальних чи групових), підготовка
міні-доповідей, презентацій з акту-
альних правових тем, написання
творів-роздумів тощо.
Варіативні курси правознавчого й
громадянознавчого змісту в основній
школі виконують роль пропедевтич-
них курсів та курсів допрофільної
підготовки учнів. Це «Живи за пра-
вилами» (7–8 кл.); «Вчимося бути
громадянами» (8 клас); «Ми – грома-
дяни України» (9 клас).
«Правознавство» як навчальний
предмет у старшій школі має на меті
формування системного уявлення в
учнів про державу та право як осно-
вні засоби впорядкування суспільних
відносин, вміння використовувати їх
у практичному житті.
Цьогоріч у навчальні програми
предмета «Правознавство» – як
рівня стандарту, так і профільного
рівня, внесено зміни. Програми
посилено освітнім компонентом на-
вчання прав людини відповідно до
рекомендацій ОБСЄ щодо впрова-
дження підходу, заснованого на пра-
вах людини, до загальної середньої
30 Майбуття. ЛИПЕНЬ-СЕРПЕНЬ, 2016, №№13-16(542-545)
до нового навчального року
освіти в Україні (соціогуманітарний
цикл). Так, у навчальній програмі
рівня стандарту у відповідних темах
виокремлено питання зі сфери на-
вчання прав людини, а саме: в темі
«Особа, суспільство держава» це
питання «Покоління прав людини»;
у темі «Права, свободи та обов’язки
людини і громадянина» це питання
«Міжнародні стандарти у галузі прав
людини: поняття, акти, що їх закрі-
плюють», а також уведено практичне
заняття «Європейський суд з прав
людини».
Акцент зроблено на людиноце-
тричний підхід до шкільного право-
знавства як за рахунок тем із галузі
прав людини, так і через уведення
відповідних питань, наприклад,
«Основоположні та загальні прин-
ципи права» (в темі 1 частини 2),
«Публічне адміністрування» (в темі
4 частини 3).
У навчальній програмі «Право-
знавство» (рівень стандарту) змен-
шено обсяг матеріалу в розділах із
теорії держави і права з відповідним
відображенням цих змін у державних
вимогах до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів, переструктурова-
но зміст окремих тем й уточнено їх
назви (наприклад, тема «Загальна
характеристика житлового та зе-
мельного права»).
Посилено міжкурсові зв’язки між
предметами «Правознавство. Прак-
тичний курс» (9-й клас) та «Право-
знавство» (рівень стандарту, 10-й
клас) за рахунок вилучення з програ-
ми 10-го класу й винесення на повто-
рення (етап актуалізації знань учнів
на уроці) правових понять, що вивча-
лися учнями в 9-му класі, наприклад,
у темах щодо права, правовідносин,
правопорушення, юридичної відпо-
відальності, окремих галузей права
(цивільного, сімейного, трудового,
кримінального) тощо.
Посилено практичне спряму-
вання «Правознавства» – як рівня
стандарту, так і профільного рівня,
через зменшення питань теоретич-
ного змісту й уведення практичних
занять (уроків-юридичних практику-
мів та занять із визначеною темою).
Такі заняття уявляються уроками
застосування правових знань, пред-
метних умінь і навичок, де учні інди-
відуально і взаємодіючи між собою
(у малих групах), під керуванням
учителя розв’язують юридичні задачі,
відтворюють юридичні процедури,
опрацьовують джерела права, ґрун-
товно характеризують правові явища
й процеси тощо. Практичні заняття
можуть використовуватися і для те-
матичного оцінювання учнів.
Для 10-го класу рівня стандарту
таких занять заплановано сім, три з
яких є юридичними практикумами й
передбачають аналіз правових ситу-
ацій та розв’язання юридичних задач
із тих чи інших галузей права, а чоти-
ри – тематичними: «Характеристика
державного ладу», «Європейський
суд з прав людини», «Вибори до
органів місцевого самоврядування»,
«Особливості права власності не-
повнолітніх».
Кількісне співвідношення типів
уроків у предметі «Правознавство»
(рівень стандарту) є таким: на уроки
вивчення нового матеріалу відведено
70 % урочного часу (24,5 год.), на
вступну частину та уроки узагальнен-
ня й повторення – 10 % ( 3,5 год.) та
на практичні заняття – 20 % (7 год.).
Щодо навчальної програми пред-
мета «Правознавство» профільного
рівня, то вона суттєво розвантажена
за рахунок вилучення надмірно де-
талізованих питань практично в усіх
розділах і темах програми та редагу-
вання вимог до рівня загальноосвіт-
ньої підготовки учнів. У багатьох те-
мах зменшено обсяг змісту, особливо
щодо опису й характеристики тих чи
інших правових явищ, моделювання
учнями правових процесів/процедур
тощо.
У навчанні учнів профільних кла-
сів особливу увагу слід приділити
практичним заняттям, що пропону-
ються новою редакцією програми.
Їх заплановано 22 – по 11 в 10-му та
11-му класах. Практичні заняття на-
дають учням можливість застосувати
правові знання до конкретних ситуа-
цій, удосконалити вміння працювати
з нормативно-правовими актами,
розвинути комунікативні навички,
здійснити професійний вибір тощо.
Вчителю слід ретельно готувати й
уроки повторення та узагальнення,
пропонуючи учням різноманітні за-
вдання репродуктивного, пізнаваль-
ного і творчого типу. Таких уроків
у програмі 14 – по 7 на кожний рік
навчання. Програмою передбачено
також резервний час – 3 години в
10-му й 2 години – в 11-му класах.
Цей час може бути використаний
для зустрічей учнів із юристами,
державними службовцями, депута-
тами місцевих рад для ділових ігор,
турнірних боїв чи підбиття підсумків
учнівських проектів.
Навчання старшокласників право-
знавства на профільному рівні забез-
печується й варіативними курсами.
Суспільна перебудова, політична й
соціальна напруга, притаманні су-
часному українському суспільству,
актуалізують необхідність викладан-
ня в старшій школі курсів за вибором
учнів громадянознавчого («Основи
культури гендерної рівності: ми різ-
ні – ми рівні (9–10, 11кл.); «Права
людини» (10–11 кл.); «Права людини
в Україні» (10–11 кл.); «Основи демо-
кратії (громадянська освіта)» (10–11
кл.)); юридичного («Основи віднов-
ного правосуддя» (10–11 кл.); «Кон-
ституційне право України» (10–11
кл.)), гуманітарного («Досліджуємо
гуманітарне право» (10–11 кл.)) та
профорієнтаційного спрямування
(«Світ юридичної професії» (10 кл.).
Правознавчі предмети та варіа-
тивні курси мають значний потенціал
для національно-патріотичного ви-
ховання учнів, їхньої самоідентифі-
кації, становлення активної життєвої
позиції.
Вкрай актуальним є вивчення кур-
су за вибором «Досліджуючи гумані-
тарне право», який містить основні
положення Міжнародного гуманітар-
ного права. Курс сприяє формуванню
в учнів власного ставлення до норм
МГП, отриманню ними знань про
найбільш поширені способи захисту
себе і своїх близьких в неординарних
життєвих ситуаціях, пов’язаних з
ризиком; розвитку вмінь учнів регу-
лювати власну поведінку в повсяк-
денному житті; вчить визначати межі
порушень МГП, формувати вміння
оцінювати ситуації насильства з
гуманітарної точки зору; попереджу-
вати ескалацію насильства. Школярі
мають розуміти причини появи біжен-
ців, складнощі їхнього життя тощо.
Для досягнення мети навчання
учнів правознавства, виконання за-
кладених у навчальних програмах
завдань ефективними є інтерактивні
методи, як-от аналіз і розв’язання
правових сит уацій, «мозк овий
штурм», робота в малих групах,
ситуативне моделювання, дискусія
тощо. Систематичне застосування
вказаних методів в урочній та поза-
урочні діяльності учнів сприяє прак-
тичній реалізації компетентнісного
та діяльнісного підходів у навчанні.
Основою знань є понятійний
апарат учнів, тому на уроках право-
знавства вчитель має приділяти на-
лежну увагу його формуванню (через
систему пізнавальних завдань, в
тому числі й комплексного характеру,
наприклад, складання юридичного
словничка за статтями закону, ви-
явлення в тексті й пояснення чільних
Майбуття. ЛИПЕНЬ-СЕРПЕНЬ, 2016, №№13-16(542-545) 31
до нового навчального року
правових понять, завдання на порів-
няння, побудову графічних організа-
торів тощо).
МОН України спільно з Коорди-
натором проектів ОБСЄ в Україні
розроблено Шкільний календар прав
людини, метою якого є поглиблення
знань педагогів з прав людини та
зміцнення їхніх умінь і навичок щодо
викладання прав людини у шкільно-
му та позашкільному середовищі;
надання методичних рекомендацій
з правового виховання учнів 1-11
класів, формування їхніх знань з
прав людини та підвищення їхньої
правової культури. Навчальний по-
сібник призначений для класних
керівників, педагогів-організаторів,
вихователів груп продовженого дня
та ін. У посібнику викладено орієн-
товну тематику правознавчих заходів
у кожному місяці року для чотирьох
вікових категорій – 1-4, 5-7, 8-9 та
10-11 класи.
З огляду на обмежені часові
рамки вивчення учнями інваріантних
правознавчих предметів, слід залу-
чати їх до позаурочних і позашкіль-
них заходів (конкурси, ігри, тематичні
тижні), олімпіад з правознавства та
турнірів юних правознавців.
Для ефективного навчання важ-
ливими є досконале володіння вчите-
лем змістом правознавчих предметів
і курсів, інноваційними підходами
до організації навчання, арсеналом
активних й інтерактивних методів та
стратегією застосування цих методів
в навчальному процесі та позауроч-
ній діяльності учнів.
Із метою кваліфікованого ви-
кладання правознавства в загаль-
ноосвітніх навчальних закладах
бажано, щоб правознавчі предмети
й курси викладалися в школі одним
учителем.
До проведення уроків з право-
знавства, активізації роботи з пра-
вової освіти учнів слід залучати
депутатів місцевих рад, державних
службовців місцевих органів вико-
навчої влади, суддів місцевих судів,
представників обласних/районних
управлінь юстиції. Їхні знання і до-
свід практичної роботи сприятимуть
підвищенню мотивації й інтересу
учнів до правознавства та посилю-
ватимуть профорієнтаційний компо-
нент у навчанні.
У роки Незалежності в школах
почалося впровадження предметів
духовно-морального спрямування.
Та незважаючи на позитивні зру-
шення, рівень викладання христи-
янської етики в Україні залишається
недостатнім. Оскільки предмети
духовно-морального спрямування
є факультативними, то фактично їх
вивчення залежить від позитивного
рішення директорів шкіл. Згідно із
законодавством, зацікавлені в цих
предметах батьки можуть наполягати
на їх викладанні, але, на жаль, біль-
шість із них дуже слабо обізнані зі
змістом предметів духовно-морально-
го спрямування, їх необхідністю та з
законодавчими нормами в цій сфері.
Щороку ООН публікує результа-
ти комплексних досліджень якості
життя у країнах світу. Ці рейтинги
враховують різні фактори: тривалість
життя, рівень освіти та здоров’я,
ВНД на душу населення, рівень зло-
чинності, дотримання прав людини,
тощо. За даними міжнародних орга-
нізацій, наша країна є першою у світі
за рівнем дитячого алкоголізму, пер-
шою в Європі за поширенням ВІЛ,
п’ятою в світі за кількістю вжитого
алкоголю на душу населення, п’ятою
в Європі за рівнем насильства серед
молоді і т. д
Отож можна зробити висновок,
що вивчення християнської етики
конче необхідно для подолання
моральної кризи в Україні. Для по-
дальшого поширення викладання
християнської етики пропонується:
• Налагодити просвітницьку робо-
ту серед працівників системи освіти,
починаючи з чиновників, керівників
різних рівнів, включаючи директорів
шкіл. Багатьом освітянам необ-
хідно «відкрити очі» на багатства
християнської педагогіки в історії
Україні та за кордоном, ознайомити
освітян з основами християнського
світогляду, його філософськими та
етичними основами та показувати їх
практичний зв’язок з педагогікою та
повсякденням.
• Налагодити подібну просвіт-
ницьку роботу серед батьків учнів
дошкільних та середніх навчальних
закладів.
• Активізувати діяльність щодо
подальшого впровадження викла-
дання курсів духовно-морального
спрямування відповідно до наказу
МОН України від 29.05.2014 р. №
664 «Про внесення змін до наказу
Міністерства освіти і науки, молоді
та спорту України від 03.04.2012
р. № 409» у частині передбачення
можливості такого викладання за
рахунок годин інваріантної складової
(додаток 13).
• Розширити процес підготовки
вчителів курсів духовно-морального
спрямування на підставі співпраці
обласних (міських) інститутів підви-
щення кваліфікації із провідними ду-
ховними навчальними закладами та
з використанням досвіду підготовки
таких викладачів у Національному
університеті «Острозька академія»,
Українському католицькому універси-
теті та Київському міському педагогіч-
ному університеті ім. Б.Д. Грінченка.
• Налагодити належну роботу
методичних об’єднань вчителів ду-
ховно-морального виховання, ство-
рення і використання куточків та
кабінетів з цих курсів.
• Взяти активну участь в олімпіадах
«Юні знавці Біблії», «Вчитель року».
• Розширити сферу викладання
основ християнської етики на до-
шкільні заклади та ВНЗ.
• Широко використовувати потен-
ціал науково-педагогічного журналу
«Педагогічний вісник».
В.ЛЕВИЦЬКИЙ,
методист правознавства
Хмельницького ОІППО.
Комментариев нет:
Отправить комментарий